x

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt

Godt at vide om farver

Godt at vide om farver

Rigtig mange af os ved godt at nogle farver passer bedre til nogle ting, end andre. Eksempelvis vil ingen af os have røde tal i banken, og vi ville nok undre os over et blåt øko-Ø på vores havregryn. Men der er også mange steder hvor det påvirker os uden at vi tænker over det. Hermed også mange steder vi kan bruge det til vores fordel. At vælge de rigtige farver til en virksomheds identitet, kan være en måde at falde i den rigtige kategori, og give kunderne det rigtige indtryk.

Men lad os starte med lidt teori

Alle regnbuens farver bruges forskelligt. Nogen kan bruges til mange ting, nogen til få. Naturligvis bliver de brugt på den måde de gør, fordi man over mange år har fundet ud af at vores hjerne bliver påvirket af hvilke farver vi ser på. Eksempelvis kan vores energiniveau stige i meget røde omgivelser, og grøn kan gøre os rolig.

Hermed sagt at farver kan have mange betydninger, og nogle gange kan de være modstridende. Man kan for eksempel se på gul og tænke på enten solsikker eller på de der skilte der sidder på el-hegn, som lyser op og signalerer at her skal du være opmærksom på eventuel fare.

Du kan også kigge på @borgreklame, hvor der ligger et highlight, som giver dig et lille lynkursus i farvepsykologi.

Der er nogle farver som er mere oplagte til nogle brancher

Fordi farver påvirker os forskelligt, bliver de brugt forskellige steder, derfor er der også nogen der specielt går igen i nogle brancher

3 hurtige
  • Du vil rigtig tit se en restaurant der bruger rød, fordi den er dragende og omfavnende. Rød er også kendt for at være appetitstimulerende, og kan derfor påvirke hvordan/hvad du spiser. Men rød er også kærlig, så du vil også tit støde på rød i sammenhæng med menneskelig omsorg, som for eksempel hos Røde Kors.
  • Blå påvirker din appetit negativt, men til gengæld gør den dig rolig, og derfor bliver den brugt de steder hvor det er relevant at holde sine kunder rolige. Eksempelvis i banken, hvor du er helt tryg fordi der ser ud som om der er styr på det hele. Eller på dine sociale medier, som ville være alt for anstrengende for dine øjne hvis Facebook eksempelvis var gul.
  • Grøn er den mest naturlige farve for vores øjne. Den beroliger os, og får os til at føle os godt tilpas. Derfor bliver den også ofte brugt i natur-sammenhæng. Både de virksomheder som gør noget FOR eller MED natur bruger jævnligt grøn. Grøn er også ofte repræsenteret i virksomheder som vil skabe velbehag. Hvad end det er Spotify der vil gøre dig glad og tilpas med musik, eller Carlsberg – med øl altså.

Godt, så ved vi en masse om farver! Skønt! Men hvordan bruger vi dem så?

At vælge en god farvepalette til sin virksomhed, er lidt det samme som at vælge det rigtige tøj til en jobsamtale. Du kan sagtens få et job i en bank selvom du kommer til samtale i gul balkjole, men du vil nok ikke være det oplagte valg. 9 ud af 10 gange vil du blive sorteret fra ved første øjekast, også selvom du er en skrapsak til bankarbejde. For vores hjerner er dovne. Hvis det ikke ligner det det plejer at ligne, så er det nok forkert.

Lad og kigge på et lille eksempel:

Malou Hansen er revisor, og skal gerne give udtryk for at være fattet og god til tal.
Hvilken revisor ville du vælge?

Ja, de fleste ville pege på den blå, og tænke at her har vi fat i et sandt regnskabsgeni.
Det er ikke noget vi aktivt tænker over, men de fleste af os vil have nogenlunde samme mavefornemmelse her.

Fordi den blå ligner? Ja præcis, det vi kender!

Men det er ikke hvilken som helst blå. Nuancen har nemlig også noget at sige. Hvis vil have et roligt udtryk, kan det være en fordel at vælge en dæmpet farve fremfor en med meget pang.

Når du skal sammensætte din virksomheds farvepalette, kan du også overveje kontraster/harmonier. Det kan vi styre ved enten at kombinere med en kontrastfarve eller ved at variere mængden/nuancen af farven.

Lad os se på hvordan det lige er man bruger farver til at skabe kontrast, og hvilke metoder man kan bruger:

Noget af det der får dit logo (mm.) til at træde frem i sine omgivelser, er kontraster. Tænk, gule udsalgsskilte med sort tekst, dem er der ingen der overser. Mindre kan dog godt gøre det. Kontrasten kan både opstå i hvor lys/mørk du bruger din farve, eller ved hjælp af flere farver. En fin tommelfingerregel er at paletten også skal fungere i gråtoner, på den måde sikre du at en farveblind også forstår dig budskab

Lad os kigge lidt på nogle eksempler

Man fornemmer snildt de forskellige farver i de gode eksempler, hvor man i de knap så gode, får en flad oplevelse af at alle farverne flyder lidt sammen. De milde farver har en tendens til at forsvinde i hinanden, hvor de skarpe farver flimre for øjnene, når de ligger tæt op af hinanden. Balance er nøglen her. Vi skal have lidt af det hele.

Ellers risikere vi at ende med sådan en hovedpine-fremmende kombination som magenta og cyan (YIKES!)

En anden faktorer i at få farverne til at virke, er mængdeforholdet. Den mest skrigende farve i din palette, skal helst bruge med omtanke, så den virkelig fanger. Dvs. at hvis du bruger den som baggrundsfarve, risikere du at dine kunder bliver forvirrede og overstimulerede. En god formel er 60% 30% 10% reglen.

Det går i alt sin enkelhed ud på at du vælger hvilken farve der skal fylde mest, primær farven, og hvilke der skal underbygge den, sekundær og komplementær – her har du lidt eksempler på hvordan det kunne se ud.

Det er en god idé at have en forholdsvis neutral farve som en stor del af dit palette. Forestil dig en hjemmeside hvor hele baggrunden er postkasserød, ej tak.

Der er naturligvis ikke sådan rigtig nogen forkert måde at bruge farver på, og du skal gå med dit hjerte. Når det så er sagt, er det rart at have nogle retningslinjer at læne sig op af.

Hvis du kunne tænke dig mere inspiration og flere retningslinjer, har du her lidt at kigge på. Greg her (altså ham i videoen), fortæller meget mere om hvordan du bliver en haj til farver, og han har mange fine tommelfingerregler, hvis du har brug for lidt støtte i din farve-færd

Color harmonies are historically proven, scince-backed techniques to pair colors together, in visually pleasing ways

Greg – The Futur Academy
I bund og grund, går det ud på at man som virksomhed, kan drage fordel af at overveje sin farvepalette. Det er tilsvarende at tage gummistøvler på i regnvejr.
Gummisko virker fint, du skal nok komme frem, men gummistøvlerne føles bare bedre, fordi du ikke får våde tæer.